Skip to main content
BROMMA FLYGPLATS

Bromma flygplats

Glas- och fasadrenovering med höga kunskapskrav

Renoveringen av glaspartierna i avgångshallen på Bromma flygplats bestod av flera utmaningar och speciallösningar. Nya moderna vakuumglas har stor betydelse för det mycket lyckade slutresultatet.

– Vi har använt ett vakuumglas, som är särskilt lämpligt i gamla byggnader där man varken har plats med eller får göra åverkan i befintlig fönsterbåge eller fasad. Vakuumglaset är endast 6-10 millimeter tjockt beroende på vilket värde man vill uppnå och har ett U-värde på 0,6-0,8 W/M2K. Det är några viktiga anledningar till att vakuumglas kommer bli stort på marknaden i framtiden, säger Thomas Sjödin, projektledare på Ryds Glas.

För att likna originalglaset, som monterades dit på 1950-talet när avgångshallen byggdes, laminerades vakuumglas ihop med ett nytt renoveringsglas som är fyra millimeter tjockt till en totalt tjocklek av 11,5 millimeter. Glaset kallas ”Restover” och har samma typ av struktur som ett glas från den tiden. För att nå upp till samma u-värde med ett isolerglas skulle detta behövt vara cirka 35-40 millimeter tjockt.

K-märkt = extra höga krav

Den gamla klassiska byggnaden vid Bromma flygplats är K-märkt, vilket innebär att den är skyddad som ett kulturhistoriskt viktigt objekt. Något som ställer särskilda krav vid renoveringar och ledde till några extra utmaningar för Ryds Glas.

– Eftersom byggnaden är K-märkt fick vi inte göra några ändringar, utan vi måste strikt följa de referensbilder och ritningar som vi fick. Och flygplatsen var öppen under hela renoveringstiden med allt vad det innebar med resenärer och trafik. Det satte en extra press på oss att utföra jobbet enligt tidplanen, berättar Thomas Sjödin.

1 300 glas

Eftersom fasaden med glaspartierna ligger i anslutning till Bromma flygplats start- och landningsbana fick inte någon kranbil användas, utan alla 1 300 glas måste vinschas eller bäras upp för hand.

Det omfattande renoveringsarbetet inleddes med att avlägsna rost från den befintliga stålfasaden och måla den med en speciell färg som gör att korrosionen stannar av. Ryds Glas avlägsnade också flera tusen rostiga skruvar, som senare ersattes med nya rostfria skruvar. Sedan byttes glasrutorna ut.

Varför fick just ni detta jobb?

– Huvudentreprenören Metrolit ville jobba med oss, och de var nöjda med vårt samarbete som vi hade innan när vi jobbade ihop med Bromma flygplats charterhall år 2022.

Renoveringsarbetet på Bromma flygplats

  • Beställare: Swedavia via Metrolit Byggnads AB.
  • Ryds Glas är underentreprenör. Metrolit är huvudentreprenör.
  • Antal glaspartier: 1 300 i måtten 1 100 x 750 millimeter.
  • Glastjocklek: 11,5 millimeter.
  • Renoveringstid: 9 månader.
  • Montörer från Ryds Glas: 6 personer.
  • Totalkostnad: 11 miljoner kronor.
  • Bromma flygplats invigdes 1936, avgångshallen byggdes på 1950-talet.

VILL DU VETA MER?

Kontakta oss
ENKELT OCH SMIDIGT ATT VÄLJA SKRÄDDARSYTT
Rådgivning

RÅDGIVNING

Vi går tillsammans igenom dina behov, önskemål och förutsättningar för att hitta den bästa lösningen.

Mätning

MÄTNING

Vi kommer ut till dig och mäter så att det blir korrekt.

Tumme upp

MONTERAT OCH KLART

Vi mäter, levererar, monterar och besiktigar arbetet enligt ett fastställt protokoll när det är klart.

Leverans

LEVERANS

Välj om du vill ha dina glas levererade till oss eller direkt till dig.

Ikon för garanti

GARANTI

Hos oss får du garanti på både arbete och glas.

SOLSKYDDS-
GLAS

 

läs mer

SKYDDS- OCH
SÄKERHETSGLAS

 

läs mer

LJUDISOLERAT
GLAS

 

läs mer

BRANDSKYDDS-
GLAS

 

läs mer

SMARTA
GLAS

 

läs mer

VÅRA KUNDLÖFTEN